Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Metody práce s žáky s mentálním postižením v základních školách speciálních ve Zlínském kraji
Slivová, Diana ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá metodami práce, které jsou využívány při edukaci žáků s mentálním postižením. Cílem diplomové práce je zjistit, jak pracují učitelé s žáky s mentálním postižením v základních školách speciálních ve Zlínském kraji. V uvedených teoretických východiscích je nejprve vymezeno mentální postižení, je zmíněn edukační proces a jeho specifika v základní škole speciální a také metody práce, které jsou využívány při vzdělávání žáků na základní škole speciální. Informace do kvalitativního výzkumného šetření byly získány pomocí polostrukturovaných rozhovorů realizovaných s dvanácti speciálními pedagožkami. Získaná data byla analyzována užitím designu zakotvené teorie a techniky otevřeného kódování. Z výzkumu bylo zjištěno, že speciální pedagožky využívají obrovské množství různých pomůcek. Učebnice moc nevyužívají, a když ano, tak ty od nakladatelství Parta, Septima, Taktik a Nová škola. V základních školách speciálních ve Zlínském kraji mají k dispozici místnost Snoezelen, provádějí bazální stimulaci a někdo i individuální logopedickou péči. Rovněž nabízejí muzikoterapii, canisterapii, hipoterapii, ergoterapii, arteterapii, prvky aromaterapie a dramaterapie a orofaciální terapii. Některé školy mají k dispozici fyzioterapeuta nebo masérku, ostatní tyto služby nenabízejí. Nejčastěji...
Historický vývoj základní školy speciální "Klíček" v Táboře - Záluží
Šimáková, Olga ; Mrkosová, Eva (vedoucí práce) ; Ptáčková, Klára (oponent)
Bakalářská práce se zabývá vznikem prvních speciálně pedagogických zařízení u nás, školní legislativou v minulosti a v současnosti a historickým vývojem zařízení pro osoby s mentálním a kombinovaným postižením. Práce je rozdělena do čtyř částí. První kapitola je věnována etapám přístupu k lidem s postižením. Druhá část popisuje historii vzniku speciálních škol v Čechách a na Moravě. Třetí část je rozdělena na dvě kapitoly. První z nich se zabývá školskými zákony od roku 1774 do roku 1989. Druhá část popisuje současné zákony a vyhlášky. Poslední část je věnována historii a současnosti základní školy speciální " Klíček" v Táboře - Záluží. Klíčová slova: ústav sociální péče pomocná škola základní škola speciální denní a týdenní stacionář
Možnosti trávení volného času a nabídky aktivit pro žáky ze ZŠS v okresech Nymburk a Kolín
Chadimová, Hana ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na volnočasové aktivity dětí se středně těžkým a těžkým mentálním postižením. V teoretické části se autorka zaměřuje na rozdělení mentálního postižení, věnuje se problematice integrace a inkluze, seznamuje s možnostmi volnočasových zařízení a nabízí možnosti jednotlivých aktivit pro děti se středně těžkým a těžkým mentálním postižením. V praktické části zjišťuje konkrétní možnosti volnočasových aktivit a ve spolupráci s volnočasovými zařízeními se snaží o kompletní přehled možností aktivit pro děti se středně těžkým a těžkým mentálním postižením v okresech Nymburk a Kolín. Zachycuje i zájem rodičů o jednotlivé aktivity.
Problémové chování žáků s autismem a střední mentální retardací
Jarošová, Petra ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Diplomová práce se zabývá tematikou problémového chování u žáků s autismem a střední mentální retardací ve výchovně vzdělávacím procesu. Hlavním cílem práce je zjistit a popsat zkušenosti pedagogických pracovníků s výskytem a způsoby řešení problémového chování u těchto žáků. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy související s autismem, mentální retardací, nastíněn je historický kontext autismu, etiologie, jeho klasifikace a charakteristické projevy. Věnujeme se také diagnostickému procesu v psychologické a speciálně pedagogické diagnostice, uvádíme přehled základních obligatorních diagnostických nástrojů. Dále se zabýváme legislativním rámcem vzdělávání žáků s autismem a střední mentální retardací, popisujeme nejčastěji užívané výchovně vzdělávací metody a terapeutické přístupy ve speciálních školách. V další samostatné kapitole definujeme pojem problémové chování, nastiňujeme diagnostická posouzení a některé specifické postupy nápravy takového chování. Praktická výzkumná část je založena na kvalitativně orientované metodologii a pracuje s daty získanými z 11 polostrukturovaných interview realizovaných se zástupci ředitelů škol, speciálními pedagogy - učiteli, asistenty pedagoga - vychovateli ze tří základních škol samostatně zřízených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami....
Bazální stiumulace v edukačním procesu rehabilitační třídy
Kovandová, Zuzana ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Práce je zaměřena na využívání konceptu bazální stimulace v základních školách speciálních v rámci České republiky, při práci se žáky s těžkým kombinovaným postižením. V teoretické části obsahuje literární rešerši, zaměřenou na koncept bazální stimulace - jeho vznik a vývoj a teoretická východiska a dále na jednotlivé prvky a jejich zařazení do vzdělávacího programu základní školy speciální. V praktické části se zaměřuji na kvantitativní výzkum prováděný formou dotazníkového šetření, který má za cíl zmapovat využívání konceptu bazální stimulace na základních školách speciálních v České republice a především zjistit, které konkrétní prvky jsou v rámci výuky využívány nejčastěji. Dotazníkovým šetřením bylo zjištěno, že koncept bazální stimulace využívá v edukační činnosti u žáků s těžkým kombinovaným postižením cca 80 % škol. Nejvíce jsou využívány somatická, vibrační, auditivní a taktilně-haptická stimulace. Z konkrétních prvků je to somatická masáž, polohování, využití hudby a práce s hmatovým vnímáním zaměřená na motorickou stimulaci ruky.
Využití metody Snoezelen v procesu edukace žáků základní školy speciální
ŠVEJDOVÁ, Jana
Tématem bakalářské práce je metoda Snoezelen v souvislostech s procesem edukace žáků na základní škole speciální. Edukační proces tvoří součást života každého jedince a využívání alternativních způsobů intervence ve vzdělávání je často diskutovaným tématem, zejména pak se zaměřením na žáky se speciálně vzdělávacími potřebami. Teoretická část práce uvádí základní informace o mentální retardaci a podchycuje terminologické vymezení. Věnuje se klasifikaci mentální retardace, charakterizuje specifika osobnosti jedince s mentální retardací, tzn., popisuje průvodní jevy mentální retardace se zaměřením na osoby se střední a těžkou mentální retardací. Další část pojednává o procesu edukace žáků na základní škole speciální. Charakterizuje tento proces nejen z hlediska legislativního rámce, ale také z hlediska terapeutických přístupů a metod, které lze při vzdělávání využít. Poslední kapitola teoretické části se zabývá již samotnou metodou Snoezelen a jejím využitím. Popisuje historii i současnost, zmiňuje také požadavky pro budoucnost. Dále je zde zpracována část popisující základní schémata a zásady využívání metody Snoezelen a samotný prostor Snoezelenu. Empirická část přináší seznámení s obsahem kurikulárních dokumentů základní školy speciální, jimiž jsou rámcový a školní vzdělávací program. Z hlediska školního vzdělávacího programu pak zejména té části, která se zabývá vzdělávací oblastí "Člověk a jeho svět", realizovanou vzdělávacím oborem Smyslová výchova. Současně se zaměřuje také na soubor pedagogických dokumentů, kterými jsou katalogové listy záměrně zvolených žáků. Seznámení je uskutečněno formou obsahové analýzy. Technika pozorování je využita k evaluaci efektivity vzdělávací jednotky předmětové oblasti "Člověk a jeho svět" realizovanou vzdělávacím oborem Smyslová výchova ve speciálním prostředí Snoezelen místnosti. Zjišťuje také přínos speciálního prostředí Snoezelen místnosti pro rozvoj kompetencí v již zmíněné předmětové oblasti a vzdělávacím oboru. Třetí a poslední využitou technikou sběru dat jsou polostrukturované rozhovory. Tato technika má za cíl představit metodu Snoezelen v souvislostech s potřebami žáků základní školy speciální se zaměřením na cílovou skupinu žáků se střední a těžkou mentální retardací a zjistit přínos speciálního prostředí Snoezelen místnosti pro rozvoj kompetencí z pohledu vedení školy a pedagogických pracovníků. Dílčím cílem bylo zpracování návrhu metodického postupu vzdělávacího oboru Smyslová výchova pro speciální prostředí Snoezelen místnosti, který by mohl sloužit jako zdroj inspirace pro cílenou podpůrně - pedagogickou činnost v rámci místnosti Snoezelen. Na základě šetření bylo zjištěno, že koncept Snoezelen má své pozorovatelné přínosy a pozitiva. V jedné promyšleně připravené Snoezelen jednotce, s respektováním individuálních potřeb žáka, lze účinně rozvíjet všechny klíčové kompetence vzdělávacího oboru současně, v propojení s tematickým plánem výuky a pro žáky v nevšedním multismyslovém prostředí.
Historický vývoj základní školy speciální "Klíček" v Táboře - Záluží
Šimáková, Olga ; Mrkosová, Eva (vedoucí práce) ; Ptáčková, Klára (oponent)
Bakalářská práce se zabývá vznikem prvních speciálně pedagogických zařízení u nás, školní legislativou v minulosti a v současnosti a historickým vývojem zařízení pro osoby s mentálním a kombinovaným postižením. Práce je rozdělena do čtyř částí. První kapitola je věnována etapám přístupu k lidem s postižením. Druhá část popisuje historii vzniku speciálních škol v Čechách a na Moravě. Třetí část je rozdělena na dvě kapitoly. První z nich se zabývá školskými zákony od roku 1774 do roku 1989. Druhá část popisuje současné zákony a vyhlášky. Poslední část je věnována historii a současnosti základní školy speciální " Klíček" v Táboře - Záluží. Klíčová slova: ústav sociální péče pomocná škola základní škola speciální denní a týdenní stacionář

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.